39.57,194 N 021.33,593 W

Door tot de boter smelt.
Deze oude regel lijkt te kloppen. Het is vandaag echt lekker weer. Voor het eerst kan ik in een t-shirt naar buiten, de zon schijn en de temperatuur is duidelijk aan het oplopen, dat merkte ik gisteravond al. En de zee is knoertenblauw en peilloos diep. Nadeel echter is dat we een stuk langzamer gaan, nu ongeveer 5 a 6 knopen (1 knoop is gelijk aan 1 zeemijl is gelijk aan 1853 meter).
Ik heb gister geprobeerd een brood te bakken, nu zou ik adviseren, dat eerst een keer thuis te proberen, maar hoe moeilijk kan dat zijn? Nou, het is niets geworden, een harde klomp waar ik ongeremd fitness op heb staan doen bleek de helft te weinig water te bevatten.  Niet goed het recept gelezen… En later later water toevoegen werd het ook niet. Nou ja, op de terugweg een herkansing.
Ik ben nu 6 dagen onderweg en het gaat eigenlijk heel erg prima. Ik hoor wel stemmen zo nu en dan. Vannacht hoorde ik het acht uur journaal…. Maar dat is al het gepiep en gekraak om je heen. Ik heb wel veel zin in een koud biertje!

41.36,656 N 018.39,058 W

Recht zo die gaat!
Dit is zoals zeilen bedoeld is… 20 knopen bakstag wind en weinig golven en dan gemiddeld 7,5 knopen door het water. Rust in de tent, geen spullen meer die van de ene kant van de boot, net als je ze wilt pakken, naar de andere kant vliegen, zoals je schoenen. En de zon komt er ook nog aan! Wat wil je nu nog meer.
Eigenlijk moet de spi er op, maar ik vind het eigenlijk wel best zo, niet echt een wedstrijd mentaliteit, dat weet ik, maar toch gewoon even genieten. Morgen ochtend of vannacht zakt de wind nog iets in en gaat die er wel op. Nu boekje lezend en chillen…

Het schiet best op. Ik verwacht zaterdag avond op de Azoren aan te komen. Dan heb ik het in een dikke week gevaren, moet de wind wel een beetje blijven staan natuurlijk.
Ik ga nu proberen een brood te bakken.

44.50,008 N 014.5,314 W En 4200 diep!

De wind waait hier nog steeds uit de zelfde hoek… En even hard… Golfhoogte is heel moeilijk in te schatten, maar ik schat variërend tussen de 2 en 5 meter, sommige zijn best indrukwekkend en zo nu en dan knalt en een bult water over de boot heen. Maar vandaag ben ik veel binnen, ik probeer de slapeloze nacht van gister een beetje in te halen. Je weet maar nooit wat er allemaal nog op je pad komt. Ik heb vandaag een cadeau van Jac uitgepakt, dat mocht pas na 72 uur, nou twee pakken meel om je eigen brood te bakken en twee boeken tegen de verveling! Wat een leuk cadeau, maar de verveling moet nog komen, tot nu toe best druk mat van alles en nog wat.

Met onder andere de stuur automaat… Maar dat heeft yvonne al gemeld.
Het waait niet echt heel hard, tussen de 20 en 35 kn, maar er staan ondertussen flinke rollers die het sturen moeilijk maken. En weinig rust geven aan boord. Ik had per ongeluk de schakelaar van de navigatie met m’n elleboog uitgetikt en gelijk weer aangezet. Maar dan schakel je wel direct de stuur automaat uit dus snel naar buiten om de boel weer opnieuw in te regelen, maar hij wilde niet meer, deed wel iets maar leek wel een oude sok, veel te traag, veel te langzaam echt geen beginnen aan. Het leek mij dat er iets was met de computer, dus die gewisseld naar de jefa versie, ook geen resultaat. Toen toch maar die andere drive geprobeerd en ja toen hij deed het weer. Maar al met al ben ik daar de hele nacht mee bezig geweest en sturen ondertussen…
Gelukkig helpt Yvonne mij door mijn dipjes heen, door haar opbeurende mails! Ben ik heel erg blij mee.
Door al dat gedoe, niet functionerende stuurautomaat, zelf sturen en ondertussen andere dingen doen heb ik een aantal vervelende klap gijpen gehad, een waarbij het compas van de stuurstand gemaaid is. Daar ontstond een gat van een cm of 10. Heb ik dichtgemaakt met schoeven en plastic L-mappen. Werkt prima.

Nu gaat het allemaal weer picobello, en morgen gaat het minder waaien. Ik wil natuurlijk eigenlijk met een boekje aan dek in de zon zitten!

autopilot

Voor degene die Bertram op dit blog volgen en zich afvragen waarom hij steeds meer in de achterhoede zit.Vannacht ontving ik het volgende bericht

This is Yenda. I have a problem with my auto pilot. I will steer to ponta delgada by hand . and to rest and eat remain on the same spot for times.
Things are under controle.

Bertram gaat dus bijliggen. Hij heeft een extra stuurautomaat bij zich, maar blijkbaar is er iets anders aan de hand.Duimen maar!

Het is indrukwekkend, het is hier prachtig weer maar wel 30 kn wind. De stuur automaat heeft het erg moeilijk met deze koers. Er zijn al een paar uitvallers om deze reden. Ik kruis af voor de wind en dat kost veel tijd en mijlen. Maar anders krijg ik steeds ongewenste gijpen en gaat de boel stuk. En zelf sturen is geen optie als je alleen bent. Dus dan maar achterin eindigen maar wel op mijn manier. Het is wel een rodeo rit, we (de boot en ik) stuiteren alle kanten op. Vannacht veel brekers rond de boot en dat schuim van die golven geeft licht, althans zo lijkt het, heel gaaf en indrukwekkend.
Het is wel een gekke gedachte dat je hier in je eentje midden op die grote zee zit. Er is weinig leven om me heen, net nog contact gehad met Bee Jolly, de enige boot op mijn AIS scherm, zo nu en dan een verdwaalde meeuw en that’s it….

zondagmiddag 48.43,2N 7.57,8W

Zondagmiddag, 154 mijl na de start van gister. Het is vandaag prachtig weer. De zon schijnt en er staat een heerlijk briesje, zo’n zondagmiddag briesje… Een wind van ongeveer 10 knopen met daar onder de oceaandeining, met andere woorden we klapperen en rollen aardig heen en weer. Maar het is fantastisch. Vannacht bossen met sterren en een heldere maan en wat verlichte zeilboot masten om me heen. Zo na de start zitten al die boten nog een beetje bij elkaar, maar dat zal snel over zijn. Ik kan nu al de helft niet meer zien op mijn AIS. Die zijn al te ver voor of achterop. Het zeilen ging gister heel erg behoorlijk maar vannacht het ik het een beetje laten afweten. Ben twee uur met mijn spinnaker aan het worstelen geweest in het donker en dat lukte niet. Ik kreeg m niet goed in de wind, de wind hoek was te gering en het schip slingerde behoorlijk, dus geen extra snelheid alleen maar meer geklapper, dan maar niet.
Dus er maar weer af, toen dacht ik bekijk jij het maar lekker en ben gaan slapen. Ondertussen wel voorbij gevaren door concurrenten.
Nu staat de spi er wel op hoor, overdag gaat dat toch een stuk beter!

Gedwongen rust

Na het eerste biertje op maandag ochtend en een beetje opruimen hadden we al snel een plan. We gaan vanavond lekker eten en morgen huren we een auto om de omgeving te verkennen en om Jac naar het vliegveld te brengen… Maar dat liep heel anders, eerst keelpijn en toen ongeremd trillen (hoe krijg je het voor elkaar?!) Maar daar was de griep. Heel vervelend. Ben voor de zekerheid naar een doctor geweest, misschien hebben ze hier in de UK wel een wondermiddel, helaas rust en paracetamol.
Geen recept om vrolijk van te worden vlak voor zo’n race. Vooral niet als anderen vragen of je meegaat naar de kroeg…
Ik hoop dat het snel overgaat en ik zaterdag weer helemaal het mannetje ben.

Hier nog even een plaatje van mijn buurman aan de stijger, dit is de Velsheda, een J klasse van 39,4 meter lang, waar stoere jongens met gebruinde benen de hele dag aan het poetsen zijn.
(Yenda ligt er 5 boten achter)

IMG_5335 (1)
bouwjaar 1933

 

Falmouth!

Na 496 mijl en drie en een halve dag zeilen arriveren we in Falmouth. Het was geen makkelijke tocht, de hele tijd aan de wind, tegen de golven op boksen met een windkracht tussen de 20 en de 38 knopen (5 tot 8 beaufort), drie depressies kwamen over en een vierde, de ergste, waren we net voor. We arriveerden om 08.00 uur in Falmouth en om 14.00 uur ging het echt hard waaien. Gelukkig waren we op tijd binnen. (Dat was uiteraard gepland!) Het was heel fijn dat Jac mee was, want om het alleen zo gelijk voor je kiezen te krijgen valt niet mee.

IMG_5332 (1)
Aanloop Falmouth 06.00 maandag 1 juni

 

De laatste loodjes

De vers producten inslaan en opbergen, zoals geëvacumeerde kaas en serano ham onder de luiken op het vlak, tja je moet toch ook een beetje goed voor je zelf zorgen onderweg….

We hebben besloten om een dag eerder te vertrekken, dus morgenavond gaan we er van door.  Dit in verband met het verwachtte weer. Gister het weerbericht bekeken en er komt veel wind na het weekend, dus om het zekere voor het onzekere te nemen maar een dag eerder weg.

  

Wat eet ik onderweg?

Eerste Pinksterdag, lekker weer en nog een kleine week te gaan voor vertrek samen met Jac naar Falmouth. Ik heb er zin in en ben er klaar voor. Ik moet voor de reglementen alleen nog een ’emergency map’ maken, een kaart van de boot waar alle noodmaatregelen te vinden zijn.

Yvonne heeft het eten voor onderweg uitgezocht; voedzame maaltijden die niet te ingewikkeld maar wel lekker zijn. Vandaag gaan we vast een groot deel van de de maaltijden naar de boot brengen en een beetje inrichten. Supersnelle maaltijden voor slecht weer, maaltijden die heel lang goed blijven en kokkerel maaltijden voor als het lekker weer is… De groente en snel bederfbare waren komen pas in Engeland aan boord.

Recept 1; Rode curry met kool champignons en rijst en komkommer
Recept 2; Penne met prei, champignons, bacon en kookroom+parmezaan
Recept 3; mediterraans met chorizo en penne of rijst
Recept 4: Nassi met ei en pindasaus
Recept 5: Chili con carne
Recept 6; Linzen met spek, ui wortel, tomaat en rookworst in plakjes
Recept 7: Rijst met curry en groente
Recept 8: Penne met rode saus en groenten, chilipeper en anjovis.
Recept 9:Maroccan meatball sauce met rijst
Recept 10 :Pompoensoep  met naanbrood uit oven
Recept 11; Pannenkoeken met stroop, aardbeienjam en spek/appel
Recept 12; Omelet met courgette/ zongedroogde tomaten en parmezaanse kaas

Controleren of we alles hebben...
Controleren of we alles hebben…

 

 

 

 

 

 

Alles zo strak mogelijk op elkaar i.v.m. het schudden van de boot.
Alles zo strak mogelijk op elkaar i.v.m. de zeegang.